ضرب سریع اعداد

گاهی اوقات اگر دقت کنید که چه انجام می دهید، الگوریتم های ضربی میانبر های ضربی زیبایی را به شما معرفی می کنند.

از شما می خواهیم که ضرب های مختلفی را با اعداد 21 و 31 و 41 و 51 و ... انجام دهید. بااین کار شما به زودی به سمت ِ میانبر های زیبای ضربی روان خواهید شد.

چگونگی ضرب کردن با 21 : عدد اصلی را دو برابر کنید و حاصل را در 10 ضرب کنید . سرانجام عدد اصلی را به آن بیافزایید.

به عنوان مثال ، برای ضرب 37 در 21 این گونه عمل می کنیم :

چگونگی ضرب کردن با 31 : عدد اصلی را سه برابر کنید و حاصل را در 10 ضرب کنید . سرانجام عدد اصلی را به آن بیافزایید.

نمونه وار ، برای ضرب 43 در 31 این گونه عمل می کنیم :

چگونگی ضرب کردن با 41 : عدد اصلی را چهار برابر کنید و حاصل را در 10 ضرب کنید . سرانجام عدد اصلی را به آن بیافزایید.

به عنوان مثال ، برای ضرب 47 در 41 این گونه عمل می کنیم :

به ین ترتیب تردیدی نیست که می توانید این الگو ها را گسترش دهید .

برگرفته از سایت ستارگان ریاضی

معما

                                  

 

- فرض كنيد :
-
۱۰۰ نفر آدم با هوش در يك سالن زنداني هستند.
- حداقل يك نفر و حداكثر همه آنها داراي يك خال بر روي صورتشان هستند.
- هيچ كدام از اين افراد نمي دانند كه آيا خود داراي خال هستند يا نه.
- به آنها گفته شده كه به ازاي هر آدم خال دار يك شبانه روز ( نه كمتر و نه بيشتر) مهلت دارند كه آدم هاي خال دار از سالن بيرون بيايند.
- اين افراد نمي توانند هيچ ارتباطي با افراد ديگر موجود در سالن برقرار كنند.
- تنها ارتباط موجود ديدن صورت افراد ديگر است.
- به هيچ امكاني هم دسترسي ندارند كه صورت خود را ببينند.
- خلاصه پيغام و پيام و آينه و .... ممنوع است.
- تعداد افراد خال دار معلوم نيست.
سؤال : با چه روشي ممكن است كه فقط افراد خال دار در پايان مهلت تعيين شده (nروز
به ازاي n خال دار) از سالن خارج شوند؟

و اما همایش بیستم آبانماه

پس از گذشت دو سال عمر دومین هیات مدیره انجمن علمی ریاضی به اتمام رسید و طبیعتا این پایان با تولد یک هیات مدیره جدید همراه است. این تغییر در انجمن بهانه ای شد برای جمع شدن دانشجویان ریاضی و همدلی مجدد آنان در مراسمی که به تاریخ یکشنبه بیستم آبانماه سال جاری ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن آمفی تئاتر ساختمان فارابی برگزار می شود. حضور تک تک دانشجویان رشته ریاضی به منزله گامی بزرگ به سمت فعال شدن رشته وانجمن برای پروژه های آینده می باشد.

برنامه های این گرد همایی به شرح زیر می باشد: سخنرانی مدیر محترم جدید گروه و صحبت های جمعی دیگر از اساتید، انجام مسابقه، ارائه گزارشی مختصر از فعالیت های گذشته انجمن، پذیرایی، معرفی کاندیدهای جدید هیات مدیره، انجام انتخابات، تقدیر از هیات مدیره فعلی و تنی چند از اعضای کوشا و فعال انجمن و همچنین اهدای هدیه به برنده مسابقه.

با استعانت از درگاه خداوند، همراهی و همگامی دانشجویان و همدلی بیش از پیش اساتید و مسئولین دانشگاه، بدین ترتیب هیات مدیره جدید انجمن کار خود را آغاز می کند و با یاری خداوند افق های گسترده تری را برای دانشجویان و همچنین اساتید نمایان می سازد.

در پایان این نکته را خاطر نشان می کنم: حضور تو الزامی ست، بدون تو کاری از پیش نمی رود، بدون تو جمعی صمیمی نداریم، بدون تو این آرزوها توهمی بیش نیست، بدون تو اعتلای علم شعاری پوشالی ست، پس بیا، منتظرم، منتظریم، بیا و یک روز بنشین، گوش کن، ببین، بگو و دیده شو و بدان که هدف از این فعالیت ها صرفا جلب نظر مساعد توست که تو مالک واقعی این انجمن هستی...

پیروز باشید.

پروفسور بابلیان در دانشگاه همدان

روز سه شنبه هشتم آبانماه٬ روز مهم وباشکوهی برای اساتید٬ دانشجویان و درکل گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی همدان بود.

در این روز گروه ریاضی واحد میزبان یکی از بزرگترین چهره های ریاضی ایران بود. پروفسور بابلیان.

پروفسور بابلیان٬ شاگرد به حق روانشاد استاد غلامحسین مصاحب "که می توان بدون اغراق وی را متولی علم ریاضی ایران دانست و شاید اگر علم ریاضی مدیون کسی در ایران باشد٬ این شخص بدون شک استاد مصاحب است" می باشد.

پروفسور بابلیان٬ پدر علم آنالیز عددی ایران شخصی ست که برای ریاضی در ایران زحمات زیادی کشیده است که مجال ذکر تمام افتخارات استاد در این یادداشت نمی باشد. تنها به این مورد خاص اکتفا می کنم که ایشان یک معلم ریاضی ست. یا بهتر : یک نمونه کامل معلم ریاضی.

وی که به مناسبت فرا رسیدن دهه ریاضیات و به دعوت گروه ریاضی دانشگاه آزاد همدان٬ برای ایراد سخنرانی به این واحد دانشگاهی آمده بود٬ به توضیح مشکلات موجود بر سر راه آموزش ریاضی پرداخت و راه کارهای مناسبی نیز ارائه نمود. از جمله وی به بررسی هوش هیجانی یا EQ به جایIQ پرداخت و با نمایش دادن یک مثال برای بکار گیری روش آموزشی با استفاده از EQ، به توضیح آن پرداخت. شرح کامل متن سخنرانی و اتفاقات این جلسه نیز در یادداشت های آینده به رویت شما خواهد رسید.

اما مساله ای که در اینجا شایان ذکر است فعالیت و زحمات مشهود اساتید محترم گروه ریاضی و مخصوصا جناب آقای دکتر لطفی بود که برای هماهنگی این برنامه هفته ها زحمت کشیدند و این جلسه را با موفقیت به انجام رسانیدند و با انجام این کار بدعت تازه ای در این گروه نهاده و فعالیت بیشتر گروه را نوید دادند. البته منظور نگارنده از گروه صرفا اساتید وعوامل آموزشی نیست. بلکه دانشجویان و حتی انجمن علمی را نیز در بر می گیرد. با چنین آغازی و همچنین با رویت جدیت و کوشش اساتید گروه انتظار می رود بزودی شاهد تغییرات اساسی در روند آموزشی ریاضی در این واحد باشیم. اما با توجه به استقبال دانشجویان از برنامه ای به این حجم و قدرت متاسفانه باید گفت که هنوز هم دانشجویان ریاضی یک قدم از اساتید خود عقب هستند و هنوز به روند گذشته خو دارند که با توجه به حجم پروژه های پیش بینی شده برای گروه به نظر می رسد که دانشجویان نیز در آینده حضور پررنگ تری دراین گونه فعالیت ها خواهند داشت. البته مقاومت ناگزیر در برابر تغییر هم قابل چشم پوشی نیست. وباید انگیزه و ترغیب نیز در کنار اینگونه فعالیت ها وجود داشته باشد.

 

به امید روزهایی سرزنده تر و کوشاتر

ادامه دارد...

ببین مصریا با جمع چی کار کردن!!!

فکر می کنین مصریا چه طوری جمع می زنن؟

نمی دونی؟

می دونی؟

می خوای بدونی!!!!

اگه نمی دونی که می خوای بدونی که هیچی  ولی اگه می دونی که می خوای بدونی

بابا چیه عصبانی نشو خوب برو اینجا ببینش!! 

 تازه اینم یه محاسبه ریاضی به خط مصری

مطمئنم که از جمعش خوشتون اومده حالا می خوام ضربش رو نشونتون بدم بهتره برید اینجا خودتون عملی انجامش بدین

ولی من که نفهمیدم چه طوری این کارو می کنن اگه شما فهمیدین به منم بگین

آفرین چقدر باهوشی!!!

این سوال یه امتحان تو خارج از کشوره کدوم کشور؟؟؟ خدا عالمه!!!!

استاد از بچه ها خواسته که xرو پیدا کنن و ای ول به این بچه باهوش که پیداش کرده!!

خوب ایشون فقط طبق سوال عمل کردن!!!

حالا پیدا کنید سن پرتقال فروش رو؟

 

آقای پیتر هم که ازشون خواستن چند جمله ای رو بسط بده

به به چه بسطی!

اینم یکی دیگه از شیرین کاری های دانش آموزی که آقای شعبانی (با ذکر منبع صحیح) هم داخل نمایشگاه ریاضی اون رو مطرح کردند

و این یکی هم که فکر می کنم ضریب هوشیش ۲۵۰ در صد بوده می گین نه خوب برو ببین!!!

ریاضیات خنده دار

 

تست اطلاعات عمومی

فردي در مسابقه اطلاعات عمومی شرکت کرده‌است و سعی در بردن جایزه یک میلیون دلاری آن دارد .


سوالات را بخوانید :

1-      جنگ صد ساله چقدر طول کشید؟
الف: 116 سال
ب: 99 سال
ج: 100سال
د: 150 سال
او نمی تواند به سوال جواب دهد.
2-   کلاه‌های پاناما در چه کشوری تولید می شوند؟
الف: برزیل
ب: شیلی
ج : پاناما
د: اکوادور
حالا او با خجالت از دانشجویان تماشاگر درخواست کمک می‌کند .
3-  روس‌ها در چه ماهی انقلاب اكتبر را جشن می گیرند؟
الف: ژانویه
ب: سپتامبر
ج: اکتبر
د : نوامبر
خوب! بقیه حضار باید به دادش برسند.
4-   اسم شاه جرج ششم چه بود؟
الف: ادر
ب: آلبرت
ج: جرج
د: مانوئل
این بار هم شرکت کننده درمانده تقاضای فرصت می‌کند .
5-  نام جزایر قناری در اقیانوس آرام از کدام حیوان گرفته شده است؟
الف: قناری
ب: کانگارو
ج: توله‌سگ
د: موش

 


در این جاست که شرکت کننده بخت برگشته از ادامه مسابقه انصراف می‌دهد.
جواب‌ها :
اگر خیلی خودتان را گرفته‌اید که همه جواب‌ها را می‌دانید و به این دوست بنده خدا کلی خندیده‌اید، بهتر است اول جواب‌ها را مطالعه کنید :
1: جنگ صد ساله در واقع 116 سال طول کشید (۱۳۳۷-۱۴۵۳)
2: کلاه پاناما در اکوادور تولید می شود.
3:  انقلاب اکتبر در ماه نوامبر جشن گرفته می شود .
4: اسم شاه جرج، آلبرت بوده که بعد از رسیدن به مقام پادشاهی به جرج تغییر نام داد .
5: توله سگ، اسم لاتین آن Insularia Canaria است که یعنی جزایر توله سگ .

 

چیه ؟ تعجب کردید نه ؟ 

بابا اون بنده خدا حداقلش این بود که صفر درصد زد. شما بودید که ۳/۳۳- می زدید ؟

منبع: مدیریت در هزاره سوم

خیلی اعصاب خورد کن هستی!!!!!

 

زنی در تالاری برای دیدن نمایش دعوت شده بود و در فاصله بین دو پرده ، برای صرف نوشیدنی بیرون رفت . سرسرا شلوغ بود و مردم به دود کردن ، گپ زدن و نوشیدن مشغول بودند .نوازنده ای پیانو می نواخت . اما کسی به موسیقی او توجهی نمی کرد . کسل به نظر می رسید و کارش را صرفا از روی وظیفه انجام می داد و منتظر تمام شدن وقت تنفس بود .

 

زن بعد از آشامیدن یک نوشیدنی دیگر و یافتن جسارت ، به سراغ نوازنده پیانو رفت و با صدای بلند گفت : خیلی اعصاب خردکن هستی . چرا فقط برای دل خودت نمی نوازی ؟

 

نوازنده متعجب شد و شروع کرد به نواختن آهنگ های مورد علاقه اش .

 

ظرف چند دقیقه سرسرا در سکوت فرو رفت . وقتی آهنگ تمام شد ، نوازنده مورد تشویق پرشوری قرار گرفت .

جادوی ریاضی (ضرب کردن با ترسیم خطوط)

باز یه شگفتی دیگه شگفتی ای که اینقدر جالب بود که دلم می خواست فقط واسه خودم نگهش دارم!!

اینقدر این کار جالبه که هر کس واسه اولین بار متوجهش می شه کلی شیفته اش می شه مطمئنم که شما هم همین حال رو پیدا می کنین درسته که این نوع ضرب کردن خیلی روش طولانی ایه اما اون کسی که برای اولین بار این کار رو کرده کلی ماشالله داره پس اگه دوست داری کلی ذوق کنی! برو و ببینش اینجا کلیک کن حتما حتما!!!