معرفی چند تن از ایرانیان موفق

آيا تابحال با چهره ايرانيان موفق آشنا شده ايد؟

 

0

پيير اميديار

پيير اميديار موسس و رئيس شركت ebay بنيانگذار تجارت الکترونيک در جهان

پروفسور لطفي زاده

پروفسور لطفي زاده استاد دانشگاه آمريكا و پدر منطق فوزي . کامپيوتر هوشمند و بنيانگذار نسل سوم کامپيوتر در جهان

اميد كردستاني

اميد كردستاني معاون ارشد سايت google

حسين اسلامبلچي

حسين اسلامبلچي رئيس شرکت مخابرات آمريکا AT&T

کريستينا امان پور

خانم کر يستينا امان پور رئيس بخش سي ان ان در آمريکا

پروفسور مجيد سميعي

پروفسور مجيد سميعي رئيس جراحان مغز جهان در آلمان

بيژن داوري

پروفسور بيژن داوري معاون ارشد شرکت IBM  بزرگترين شرکت سخت افزار کامپيوتر در جهان

قاسم اسرار

قاسم اسرار عضو هيئت مديره ايستگاه فضايي ناسا

انوشه انصاري

خانم انوشه انصاري رئيس موسسه تکنولوژي تل کام و اولين فضا نورد زن تاريخ

پروفسور علي جوان

پروفسور علي جوان در سال 1958 زماني که کارمند آزمايشگاه بل بود، ايده قانون کلي ليزر گازرا مطرح نمود و در 1960 طرح خود را به مرحله باروري رساند. او در سال 1964 براي کارهايي که در زمينه ليزر گازها انجام داده بود مدال استوارت بالنتاين Stewart Ballentine را از انستيتو فرانکلين دريافت نمود و در سال 1966 مدال بنياد فني و جان هرتز Fanny and John Hertz Foundation و در سال 1975 مدالفردريک آيوز Fredrick Ives از انجمن اپتيکال و در سال 1993 مدال علمي جهاني آلبرت اينشتين Albert Einstein World Medal of Scienceرا از انجمن World Cultural دريافت کرد

فرح کريمي

خانم فرح کريمي تنها زن ايراني پارلمان هلند

محمد جمشيدي

پروفسور محمد جمشيدي مدير برنامه هاي داخلي ايستگاه فضايي ناسا

آزاده تبازاده

خانم آزاده تبازاده دانشمند ايستگاه فضايي ناسا

فرزاد ناظم

فرزاد ناظم مدير فني سايت yahoo

ماريا خرسند

خانم ماريا خرسند رئيس شرکت اريکسون

فريار شيرزاد

فريار شيرزاد معاون وزارت بازرگاني آمريکا و دستيار رياست جمهوري

 

 

بر گرفته از وبلاگ  http://www.jorab-bibo.blogfa.com

چرا انجمن یک مکان ثابت ندارد؟

یکی از مسائلی که در جلسه در مورد آن بحث شد این بود که" چرا انجمن یک مکان ثابت ندارد؟"و آقای امیر آبادی در ایجاد یک مکان ثابت برای انجمن تاُکید کردند.

اما جالب اینجاست که ما بارها و بارها برای حل این مشکل مسیرهای مختلف دانشگاه را طی طریق کرده و به بن بست برخورده ایم. اما یک موضوع که خیلی مبهم به نظر می رسد این است که در این دانشگاه با این همه وسعت که روز به روز هم به فضای آن افزوده میشود ، یعنی یک فضای 6متری پیدا نمیشود که به یکی از انجمن های (به قول مسئولین )فعال دانشگاه اختصاص داده شود.بعد انتظار دارند که انجمنها و دانشجویان اکتیو باشند. چند وقت دیگر نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد و مسئله ای که جالب است این است که آیا در بین این دستاوردها ، دستاوردهای دانشجویی هم خواهیم داشت؟! و اگر چنین است دانشگاه تا چه حد در به ثمر رسیدن آنها نقش داشته . یکی از مسائلی که دانشگاهها به آن توجه دارند انجمنهای دانشجویی و افزایش تعداد آنهاست اما شما هم باید به این موضوع معتقد باشیدکه کیفیت بهتر از کمیت است و اگر چند انجمن فعال داشته باشیم خیلی بهتر از آن است که چندین انجمن غیر فعال.

هر بار که فردی وارد انجمن میشود به دلیل نبود مکان ثابت یا تاُمین نشدن بودجه کافی و خرج شدن آن در بخشهایی همچون بخش پژوهشو مشاهده مشکلات ما شانه از زیر بار مسئولیت خالی می کند و پشت سرش را نگاه هم نمی کند. ما در ترم بهار سال 85 با تمام مشکلات پیش رویمان و کمی وقت خبرنامه ویژه انجمن را آماده انتشار کرده و به هفته آخر ترم رساندیم  و این در صورتی بود که به ما این اطمینان داده شده بود که مجوزی برای انتشار نشریه نیاز نیست و اگر دکتر کسایی موافقت کنند خبرنامه اجازه چاپ خواهد داشت، که با کمال تاُسف در آخرین لحظه به ما خبر دادندکه باید از شورای فرهنگی مجوز تهیه کنیم و بدون مجوز از شورای فرهنگی اجازه چاپ نداریم. وتا حالا که حدوداٌ پنج ماه از آن موقع میگذرد هیچ گونه جوابی برای درخواستمان نشنیده ایم. وما که نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم چاره ای ندیدیم جز اینکه فایلهای PDF  خبرنامه را بر روی وبلاگ قرار دهیم تا حداقل قسمتی از زحمات دوستان جبران شود .

 

و حالا با وجود مشکلاتی که برای خبرنامه فرهنگی انجمن به وجود آمده نیروی خود را بر روی نشریه علمی تخصصی formath قرار داده ایم .نشریه ای که قبلاٌ مجوز آن گرفته شده و مشکلی در اجازه انتشار آن نداریم . اما به قول استاد امیرآبادی اگر وضع به همین منوال پیش برود و نتوانیم مکان ثابت و بودجه کافی برای خود دست و پا کنیمهمین نشریه هم حداقل یکی دو شماره بیشتر دوام نخواهد اورد. اما با تمام این حرفها به قول استاد سیف این عشق به کار است که ما را در کنار هم قرار داده و مانع از فروپاشی انجمن شده و این مشکلات برای همه انجمن ها در همه جا بوده و هست وتلاش ما تا به اینجا بر خلاف جریان آب شنا کردن بوده که همین خود کم موضوعی نیست.

 

به قول یکی از دوستان ما که نمی توانیم با داشتن یک مکان ثابت اظهار وجود کنیم حداقل میتوانیم با فعالیت های خود ،با وبلاگ ،نشریه ،خبرنامه ،کلاسهای آموزشی و.....اظهار وجود کنیم تا شاید به چشم بیاییم و یاد ما هم بیفتند و دلشان بسوزد و بخواهند یک مکانی هم به ما بدهند و بودجه مان را هم خرج قسمتهای دیگر نکنند.

با تمام این مشکلات ما امید خود را ازدست نداده ایم و عزم خود را جزم کرده ایم تا با قدرت پیش رویم و اولین شماره نشریه رامنتشر کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

و این طور که به نظر میرسد با همیاری اساتید و گروه با انجمن به زودی ای مشکلات به پایان خواهد رسید و کارهای ناتمام دوستان به ثمر خواهد رسیددر این راه به کمک اساتید ، گروه و علی الخصوص دانشجویان نیاز داریم و منتظر حضور آنها در انجمن هستیم.

زیبایی مسائل ریاضی

برای بسیاری از مسائل ریاضی راه حلهای عادی وجود دارد که وقتی اینگونه مسائل را (با این روشها) حل می‌کنید، هیچ احساس خاصی به شما دست نمی‌دهد و حتی ممکن است تکرار آن شما را کسل کند. ولی وقتی به مساله‌ای برمی‌خورید که همچون دری مستحکم در برابر شما پایداری می‌کند و از هر سمتی به آن حمله می‌کنید ناکام می‌شوید… زمانی که ناگهان جرقه‌ای ذهن شما را روشن می‌کند… عجب!… پس اینطور!… چه زیبا!… و مساله حل می‌شود. در ریاضیات اغلب از اصطلاح زیباترین راه حل یا زیبایی راه حل استفاده می‌کنیم. ولی چرا یک راه حل مساله ما را تنها قانع و راضی می‌کند در حالی که دیگری شوق ما را برمی‌انگیزد و شجاعت فکر و ظرافت روش آن موجب شگفتی ما می‌شود؟ راه حل زیبا باید تا حدی ما را به شگفتی وا دارد ولی تنها وجود یک جنبه نامتعارف و غیر عادی زیبایی استدلال ریاضی را روشن نمی‌کند، بلکه باید عینیت نیز داشته باشد.

هم ریختی نمونه با پدیده مورد نظر و سادگی درک نمونه و سادگی کار کردن با آن ، مفهوم عینی بودن را تشکیل می‌دهد. با بکار گرفتن عینیت ، زبان دشوار پدیده را به زبان ساده‌تر مدل عینی ترجمه می‌کنیم و نتایج لازم را بدست می‌آوریم.وقتی که دانش آموزی می‌خواهد به تنهایی مساله دشواری را حل کند نمونه عینی پدیده‌ای را باید در مساله شرح دهد، برای خودش بسازد، دشواری مساله‌های نامتعارف در این هست که برای حل آنها باید بطور مستقل نمونه همریخت (مساله هم ارز) را انتخاب کرد به نحوی که از پدیده نخستین ساده‌تر باشد. نامتعارف بودن این نمونه و نامنتظر بودن آن به معنای زیبایی و ظرافت راه حل است. زیبایی حل یک مساله را وقتی احساس می‌کنیم که به کمک یک نمونه عینی بدست آید و در ضمن نامنتظر باشد که بطور مستقیم به ذهن هر کسی نمی‌رسد و به زحمت در دسترس قرار می‌گیرد

مورچه ها نيز رياضي می دانند!

مورچه ها نيز حساب مي دانند.

 

 

تاقبل از اين در تمامي حشرات تنها حشره باهوش زبور عسل بود كه از طريق علم هندسه كندوي خود را مي ساخت و پس از آن عنكبوت كه از روي نقوش هندسي تار مي بافت كه البته بعدها دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه زنبور عسل تحت هر شرايطي مي تواند نقش را جابجا كرده و پرده ها را با تغيير سايز و زاويه باز هم هندسي بسازد درحالي كه اگر تار ينج ضلعي اوليه عنكبوت به هر دليلي پاره شود عنكبوت براي تعمير آن قادر به ساخت مجدد آن كوشه يا ضلع نيست بلكه از روي غريزه تنها سوراخ تار را پر مي كند.

اين مباحث سالها مورد آزمايش قرار گرفت و اعلام شد تنها حشره باهوش كه هندسه مي داند زنبور عسل است ، اما امروز با خواندن اين مطلب در ميابيم كه مورچه ها نيز بجر قدرتمندي از هوشمندي نيز برخوردارند و حساب مي دانند.

 

و اما مقاله:

 

مورچه هایی که پاهای آنها در مسیر برگشت بلند شده بود، مسیر را گم كردند.

 

دانشمندان طی یک آزمایش عجیب ،برای دسته ای از مورچگان کفشهاي که پاهای آنها را بلند می کرد تهیه کردند و رفتار حرکتی آنها را بررسی كردند، نتیجه بیانگر این نکته بود که این حیوانات برای اندازه گیری مسافت های مختلف و جهت يابي، قدمهايشان را مي شمرند.

 

محققین بر این باورند مورچه های صحرایی از نوری که از ستارگان در آسمان شب

تابیده می شود، به عنوان کلیدی جهت بازگشت به لانه هایشان استفاده می کنند،

اما هنوز در این مورد که مورچه ها چگونه قادر به اندازه گیری دقیق فاصله ها هستند، شک و شبهه فراوان وجوددارد.


در آزمایش فوق، دانشمندان برای پاهای تعدادی از مورچگان کفشهای بلندو برای برخی دیگر کفشهای کوتاه تهیه کردند.

 

در ادامه، ابتدا دسته ای از مورچه ها با پاهای خودشان از لانه به سمت یک ماده غذایی حرکت کردند، سپس در راه برگشت آنها را با کفشهایی که پاهای آنها را بلند یا کوتاه کرده بود به طرف لانه شان راهی کردند.
نتیجه کار این بود : مورچه ها فاصله ده متری بازگشت به لانه ها را گم کرده و از مسیر اصلی منحرف شدند.

 

 

اما زمانی که آزمایشی مشابه با دسته ای از مورچه ها که پاهای معمولی داشتندتکرار شد، آنها به سرعت و سهولت به مقصدرسیدند!

 

 برگرفته از سایت زنده رود

 

 

خدای ریاضی

روزی روزگاری گروهی به نام تالسیان در این دنیای بی در و پیکر زندگی می کردند  در آن زمان خدای زمان ریاضی بود و تنها قوم تالس حق دانستن این علم رو داشتند تا زمانی که مربعی کشیدند با ابعاد ضلعی 1*1 و خواستند که طول قطر آن را اندازه گیری کنند و نشد زیرا در آن زمان تنها مجموعه اعداد گویا بود که مسائل رو حل می کرد, بنابراین عده ایی از دانشمندان این قوم معتقد شدند که خدایشان زبانش لال شده (گنگ شده) و عده ایی بر این عقیده بودند که خداوند کر شده ( اصم شده ) و...

 

طی ماجراهایی ریاضیات از خدایی افتاد و اعداد به اصطلاح گنگ یا اصم ( که دو معنی متفائت در عربی دارند) خود را نشان دادند.

 

تا زمانی که مجموعه اعداد حقیقی پای گرفت و بعد ریاضی نا اقلیدسی و مجموعه منطقی بول و...

 

دوباره ریاضی کامل شد وخدا بود...

 

ولی گودل بدبختانه ثابت کرد و شرح داد که نمی توان به ریاضیات ایمان داشت و در عین حال به آن کفر نورزید.

 

 

 

فركتال مندل برات

    ·         موضوع: نرم افزار رياضي

    برنامه اي كه اينجا گذاشتم فراكتال معروف مندل برات رو رسم مي كنه و شما مي تونيد رو هر ناحيه دلخواه اين فراكتال زوم كنيد. اين برنامه رو من نوشتم و اميدوارم عزيزاني كه به فراكتال ها علاقه مندند خوششون بياد. دانلود برنامه

     

    بر گرفته از سايت لبخند رياضي 

مختصري در مورد بينهايت

·         موضوع: پادكست رياضي

 

اين فايل صوتي به مدت زمان تقريبي ۲۲ دقيقه و حجمي معادل ۹ مگابايت در زمينه بينهايت و نحوه ايجاد شدن اين مفهوم و بعضي مفاهيم وابسته مي باشد. توصيه مي كنم اين فايل رو به صورت برخط(آنلاين) گوش دهيد. عمليات بافر اون سريع انجام ميشه. در ضمن اين فايل به زبان انگليسي است و عزيزاني كه پايه انگليسي شون ضعيفه خودشونو معطل دانلود اين فايل نكنند ولي دوستان ديگه حتما دانلودش كنند، چون واقعا قشنگه و در اون متخصصين مختلف از رشته هاي مختلف در مورد بينهايت صحبت ميكنن كه نظرات جالبي رو هم در اين زمينه دارند.منبع اين پادكست هم سايت بي بي سي هست. براي دريافت پادكست روي لينك نظر يا لينك عنوان كليك كنيد.

احمدی نژاد و ریاضی

موضوع: رياضي نوشت

حسب نظر بعضى از ریاضى‌دانان، ریاضیات حقیقتى است كه مابه‌ازاى خارجى در عالم دارد و تكامل بشرى شمه‌اى از آن «بالفعل مكشوف» است و در آینده نیز بخش‌هاى دیگرى كشف خواهد شد،ریاضى دانان نیز انسانهاى لطیف القلب هستند كه لطافت روح آنان در اشعارى كه سروده‌اند و یا هنرى كه خلق كرده‌اند یا عرفانى كه به آن مألوفند، هویدا است.ابعاد مختلف وجود انسان توانسته است دین، علم، عرفان و عقل را در هم آمیزد و انسان را به سوى كمال و تعالى مطلق كه خداى علیم و حكیم، سمیع و بصیر، لطیف و خبیر است، رهنمون شود.

نوشته هاي فوق بخشي از پيام رييس جمهور به كنفرانس بين المللي رياضي ايران بود. براي خواندن متن كامل پيام به اينجا رجوع كنيد.

مهمونی

آهای عاشقا آهای دیوونه ها آهای مستا   آهای غریبه ها آهای آشناها    آهای بی خونمونا

بیاین بیان که مهمونیه بیاین که صاب خونه دوباره مهمونی را انداخته بیاین که همتونو دعوت کرده بی کارت دعوت بی کادو بی شرط و شروط بیاین که صاب خونه یه بار دیگه در خونشو باز کرده تا به همه ولیمه بده بیاین که می خواد بازم حاجت روا کنه بیاین تا دیر نشده سر سفره حاجتش بشینین بیاین صداش کنین مطمئن باشین صداتونو می شنوه آخه در بازه آخه تو خونشین سر سفرشین

آخه خودش گفته احترام مهمون واجبه خودش گفته هر چی مهمون بخواد صاب خونه نباید دریغ کنه

پس آهای حاجت مندا آهای مریضا بیاین بیاین که مهمونیه بیاین که این تنها مهمونیه که هم می خوری هم می بری

بیاین بریم پیشواز صابخونه در دلاتونو باز کنینو راش بدین تو بذارین همونجا مهمونی رو بگیره چون افتخاری از این بالاتر نیست که مهمونی تو خونه دل شما باشه