1-  در باره اينكه با چه انگيزه اي وارد دانشگاه شده ايد؟

69/47درصد پاسخ دهندگان كسب مدارج علمي را انتخاب كرده اند 24/43 درصد بدست آوردن موقعيت شغلي بهتر و 1/8 در صد گزينه هيچ كدام را انتخاب كردند.

 

2- رشته رياضي تا چه حد انتظار شما را بر آورده است؟

82/44 درصد پاسخ دهندگان بيان كرده اند كه رشته رياضي انتظارشان را به حد خوب برآورده و در حدود 82/44 انتظارشان در حد متوسط بر آورده شده است در حالي كه 34/10 درصد اعلام كرده اند رياضي انتظارشان را كم بر آورده است.

 

3- چگونه رشته رياضي را انتخاب كرده ايد؟

30/42 درصد گزينه صرف ورود به دانشگاه را انتخاب كرده اند در حالي كه 68/57 درصد با آشنايي و علاقه رشته رياضي را انتخاب نموده اند.

 

4- در باره اينكه رشته رياضي تا چه حد در فكر شما تاثير گذشته است؟

50 درصد پاسخ دهندگان گفته اند كه تحصيل دررشته رياضي تاثير متوسط در طرز فكر آنها گذاشته و 33/43 درصد گزينه زياد 66/6 درصد گزينه كم را انتخاب كرده اند.

 

5-ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر را در چه دانشگاهي تر جيح مي ديد؟

06/62 درصد دانشگاه ديگري در داخل كشور13/24 درصد دانشگاه خارج از كشور را انتخاب نموده اندو 79/13 درصد مي خواهند در دانشگاه خودمان(؟)تحصيل كنند.

 

6- بهترين دليل براي درس خواندن شما چيست؟

14/57درصد پاسخ دهندگان علاقه به موضوع و فهم آن را مهمترين دليل براي درس خواندن اعلام كرده اند و 33/33 درصد علاقه به استاد52/9 درصد رقابت را دليل درس خواندن خود اعلام كرده اند.

 

7- از نظر شما در دانشگاه به كارهاي پژوهشي چقدر اهميت داده مي شود؟

96/68 درصد بيان كرده اند در دانشگاهها به كارهاي پژوهشي بسيار كم اهميت داده مي شودو 68/20 درصدفكر مي كنند به طور متوسط و 52/9 درصد اعلام كرده اند هيچ بهايي به كارهاي پژوهشي داده نمي شود.

 

8- آيا در كنار درس خواندن به كارهاي جنبي نيز مشغول هستيد؟در اين صورت علت آن چيست؟

51/61 درصد افرادي كه در كنار درس خواندن يه كارهاي جنبي مشغولند علاقه و 58/22 درصد مزاياي مالي و اجتماعي و در حالي كه 35/19 درصد از دانشجويان به كارهاي جنبي مشغول نيستند.

 

9- آيا به كار دانشجويي اشتغال داريد؟

در اين صورت علت كار كردن شما چيست؟

فقط 67/9 درصد به كار دانشجويي اشتغال دارندكه در آمد را دليل كار كردن خود مي دانند .

 

10- در پاسخ سوال كدام يك از مشخصات زير را در اكثر اساتيد دانشكده مشاهده مي كنيد؟

در سه گزينه علم و اطلاعات به روز اخلاق خوب و احترام به دانشجو و نحوه تدريس قابل فهم 38/52 درصد اخلاق خوب واحترام به دانشجو 28/14 درصد علم و اطلاعات به روز 28/14 درصد نحوه تدريس قابل فهم و 04/19 درصد دانشجويان گزينه هيچ كدام را خودشان اضافه كرده اند.

 

11- آيا از ارتباط استاد و دانشجو راضي هستيد؟

14/48 درصد از ارتباط استاد و دانشجو راضي و 33/33 درصد ناراضي و 51/18 درصد كاملا ناراضي اند.

 

12- در حال حاضر از كداميك از عوامل در دانشگاه خود رضايت داريد؟

20 درصد از رشته رياضي 32 درصد از جو همكاري و فعاليت هاي دانشجويي و 12 درصد از فضاي علمي و 12 درصد از اساتيد و 24 درصد گزينه هيچ كدام را خودشان اضافه كرده اند.

 

13- در حال حاضر از كداميك از عوامل در دانشگاه خود ناراضي هستيد؟

66/6 درصد از رشته رياضي 66/26 در صد از جو همكاري و فعاليتهاي دانشجويي و 33/43 درصد از فضاي علمي و 33/33 درصد ازاساتيد ابراز نارضايتي كرده اند.

 

14-دوستان شما در علاقه مندي شما به رشته رياضي چه تاثيري داشته اند؟

13/24 درصد تاثير مثبت و 10 درصد تاثير منفي و 51/65 درصد دوستانشان در علاقه مندي آنها به رشته رياضي تاثير نداشته اند.

 

15-اگر دانشجوي درس خواني نيستيد كدام علت را در اين مورد مقصر مي دانيد؟

25/32 درصد از شركت كنندگان با پاسخ ندادن به اين سوال خود را دانشجوي درس خوان مي دانند و از ميان افرادي كه پاسخ داده اند 50 درصد محيط و فضاي دانشگاه 27/27 درصد مشكلات خوابگاهي و خانه و 72/22 درصد اساتيد خود را علت درس نخواندن خود مي دانند.

 

16- اگر به رشته رياضي بي علاقه هستيد علت را چه مي دانيد؟

11/61 درصد مبهم بودن آينده شغلي و 88/38درصد سخت بودن رشته رياضي را علت بي علاقه گي خود معرفي كرده اند و اين در حالي است كه 93/41 درصد به رشته رياضي علاقه مند هستند.

 

و اما پاسخ شما به سوالات تشريحي ما:

 

درنظر سنجي و آمار گيري از شما خواسته بوديم چند نمونه از كاربردهاي رياضي در صنعت را نام ببريد عبارت هاي زير در پاسخ به اين سوال بيشتر به چشم مي خورد :

 

همه علوم از رياضي بهره مستقيم و غيرمستقيم مي برند- هواشناسي –نمي دانم – اهميت ندارد!!!

چون كاملا عيان و آشكار است – كارخانه سيمان تبريز كه دكتر لطفي عسگر زاده ابداع كرده اند – نظريه گرافها در كنترل ترافيكي شهري- انتگرالها براي تعيين حجم ها- تمام كاربردهاي رياضي غير مستقيم اند زيرا براي هر شغلي و رشته اي كه رياضيات در آن تاثير مستقيم دارد رشته اي تعبير شده است- در ارتباط با رياضي فقط شغل تدريس را انتخاب كرده ام.

 

شما كدام يك از گرايش هاي رياضي را مي پسنديد؟چرا؟

آموزش رياضي چون از همه آسان تر است – رياضي عمومي – جبر-هر دو هم محض و هم كاربردي زيرا هر كدام زيبايي و جذابيت خاص خود را دارد – آناليز رياضي – هيچكدام –كاربردي(اگر به صورت كاربردي تدريس شود)-كاربردي (دليل كاربرد مطالب را بيابم- رياضي عمومي( ملموس تر است)كاربردي(چون جاي پيشرفت زياد داردمخصوصا در رشته هاي فني- رياضي عمومي –كاربردي(چون حداقل مي توان در كارهايي كه در جامعه است كاربرد داشته باشد)-دبيري(چون شغل آينده مان حداقل مشخص است)-كاربردي (عمل را بيشتر مي پسندم )-جبر (به علت خصلت مجرد و انتزاعي بودن آن)-كاربردي (بهتر بودن موقعيت شغلي )- كاربردي (چون شاخه هاي بيشتري دارد – آمار – كاربردي (ارتباط با زندگي روزمره )-

 

از شما خواسته بوديم بگوييد آينده شغلي خود را چگونه مي بينيد؟

خيلي بد- مبهم – در حد عالي بايد باشي تا با توجه به رشته اي كه خوانده اي بتواني كاري پيدا كني-

به گفته خيلي ها رياضي آينده خوبي دارد مخصوصا رياضي كاربردي ولي من هنوز به عينا نديده ام –خوب- فكر نمي كنم شغلي مرتبط با رشته ي خودمان پيدا شود مگر آن كه ارشد خود را در رشته ديگري بگيريم –روي آب!!!-مبهم- خيلي بد-معلوم نيست ولي اگر تلاش كنم به نظرم روشن است –فكر نكردم – مبهم –شاغلم –درخشان –بسيار خوب ان شاء ا... –خيلي خيلي خيلي بد-مبهم به عبارتي تاريك و وحشتناك

 

هر چه مي خواهد دل تنگت بگو .

به مسئولان بگوييد بيشتر پاسخ گو باشند و به كار دانشجويان رسيدگي كنند و با نه وآره برو سراغ اون يكي پاسخ گو نباشند-آموزش رياضي در كشور ما از پايه ضعيف است بطوريكه بعد از دوره ليسانس ضعف علمي مشاهده مي شود –لطفا جو پ‍‍ژوهش و تحقيق در دانشگاه اصلاح شود –اطلاعات اساتيد به روز شود – از استادها خواسته شود دانشجو را به تحقيق ترغيب كنند و شيوه تدريس جزوه گويي را تغيير دهند- وقت ندارم – اي كاش همه اساتيد براي دانشجويان ارزش قائل شوند – دلم تنگ نيست !به رشته ما اهميتي داده نمي شود – دراين دانشگاه هر كس به فكر خودش است و هم كاركنان و هم دانشجويان در حد خوبي نيستند.

رياضي در ايران بسيار مهجور و نظرات در مورد آن بسيار بي انصافي است.

 

شايان ذكر است كه اين نظر سنجي در دانشگاههاي صنعتي شريف –تهران –علم و صنعت –امير كبير و بوعلي نيز اجرا شده كه به نتايج مشابه رسيده است .

اين سوالات و جوابها صرفا يك نظر سنجي دانشجويي براي شناخت بهتر دانشجويان رياضي خودمان بوده است و مي دانيم كه دانشگاه و گروه رياضي تمام تلاش خود را براي ارتقاء و بهبود سطح علمي و كيفي دانشگاه دارند.

موفقيت همه شما رياضي خوانها و رياضيدانها را آرزومنديم.